echt leiderschap

 

Leiden of lijden?

Doen wat de organisatie (of jouw leidinggevende) van je verwacht, en tegelijk menselijk, bereikbaar en open blijven voor de mensen waar jij leiding aan geeft.

Zeker in deze tijd is het een hele klus. Eentje waarbij muurtjes en maskers soms nodig lijken te zijn om te blijven staan. Wat een enorme spagaat iedere dag weer! Je wilt er zijn voor de mensen op de werkvloer, en dat lukt lang niet altijd op de manier waarop jij dat zou willen.

Meer en meer ‘leiders’ (ja, soms zelfs ‘lijders’) voelen zichzelf van binnen helemaal òp… En van buiten denderen ze maar door. Overleven.

Wat als jij nou eens even stil mag staan bij jezelf? Bij wat je ervaart en voelt? Je hart mag luchten en vooral.. weer laten spreken? Wie zou(den) daar, behalve natuurlijk jijzelf, het meeste voordeel van hebben?

Hervaren. Het kan en het mag hier. Ik zie, hoor, snap en voel je! Ik ben haven, reddingsboei en baken tegelijk. Ook nog eens direct aan het strand, dus meteen lekker uitwaaien. Hoofd leeg. Rust. Aan toe? Kom maar langs. Of ik kom naar jou toe. Kan ook gewoon.

hoe is het?

Als je alleen al bij één van deze vragen een ‘JA’ voelt dan wordt het hoog tijd voor eens te komen kennismaken. En daarmee: tijd voor jou.

Herkenbaar?

  • Voel je constant die spagaat? Verantwoordelijkheid voor ‘de baas’ en voor de mensen op de werkvloer… en is dat steeds lastiger te combineren?
  • Komen ‘jouw’ teamleden niet naar je toe als ze ergens mee zitten? Laten ze het te hoog oplopen waardoor ze uiteindelijk òf opstappen, òf ziek worden?
  • Wordt er over jou gepraat als ‘die manager met die grote auto die alleen maar op papier nieuwe plannen zit te schrijven die toch nooit doorgaan’? En denk jij: ‘Waar hèbben ze het over??’
  • Heb jij vakanties en vrije dagen echt heel hard nodig om weer op te laden en los te komen van je werk? (En lukt dat ook zo goed als je zou willen?)
  • Voel jij aan alles dat je dit werk echt heel leuk vindt maar er door al het gedoe omheen geen zin meer in hebt?
  • Ben je eigenlijk gewoon helemaal op maar blijf je staan omdat je bang bent voor wat er gebeurt als jij óók nog weg valt?

 

Mag het ook simpel?

Jij komt lekker een ochtend of middag naar zee… Of: ik kom naar jou toe. Het maakt me niet uit waar ik heen moet, als ik je maar kan gaan laten ervaren hoe ongelooflijk simpel het is om jouw eigen ‘tingeltje’ weer te gaan volgen. Te Hervaren. Zodat jij weer gaat ervaren, delen en doen. Ultiem leiderschap!

Ervaren begint met voelen. Iets dat vaak als eng, raar, spannend of stom gezien wordt. We stoppen ons gevoel weg. Negeren of ontkennen het. Terwijl het juist de basis is van waaruit jij ECHT kunt gaan delen wat je wil. Om dat vervolgens ook te gaan doen. Daarmee ben je in één klap betrouwbaar en veilig voor je collega’s, cliënten, werknemers … en jezelf!

Ik zie bij organisaties vaak een enorme twijfel in het doen. Angst in handelen en ‘mag ik zelf beslissen’. De verantwoordelijkheid die ze wel voelen, wordt (om diverse redenen) niet genomen. Of wordt ervaren als ‘mag niet’. Bureaucratie in het aanvragen van hulp of in het plannen van zaken voor de eigen woning(en). Veel, héél veel schakels. 

Precies hierin kan ik mijn specialiteit inbrengen; hoe kom je tot je kern, je eigenheid en het hart en hoe bouw je vanuit die kern verder als individu, team, afdeling, MT en zelfs directie? Wat is het congruente geluid van ieder persoon op zichzelf en voor de hele organisatie? Waar staat het voor en wat deelt men vanuit het hart?

Wat als iedere medewerker vanuit het hart en vanuit de eigen kwaliteiten mag gaan handelen? Met vertrouwen en een grote mate van (eigen) verantwoordelijkheid? Altijd in veiligheid en vanuit verbinding. Dat creëert de ultieme vrijheid. En het maakt dat mensen zelf de regie weer ervaren en gaan doen! Leiden ipv lijden! En ja. Zo simpel is het echt!

testimonials

“het klopt weer”

“Ik krijg zelf weer energie wanneer ik in gesprek ga met de medewerkers die bij jullie dit traject volgden. Heerlijk om te ervaren dat het ècht anders kan. De sprankel is weer terug en de gesprekken kloppen nu ècht: wat we ervaren delen we. En daarna gaat het doen als vanzelf. Dit gaan we absoluut breder in de organisatie doorvoeren!”

NICO, manager

“Via andere trajecten kwam ik geen stap verder. Ik kwam niet tot de kern van de problemen, ook niet bij mijn werknemers. Jeroen liet mij direct en tegelijk liefdevol mijn maskers en valkuilen zien. Ik leerde mijn eigen maskers herkennen en ik begrijp nu waar bepaald gedrag vandaan komt. Ik zorg beter voor mijzelf en begrijp wat er bij mijn teamleden gebeurt.

Ik ben veel relaxter geworden en laat me niet meer zo snel gek maken. Daardoor kan ik beter tegen stress. Eerder nam ik alles veel persoonlijker op. Nu doe ik dat niet meer. Ik ga weer met plezier naar mijn werk toe en geniet nu meer op mijn werk.

Deze aanpak komt veel beter en sneller tot de kern van de problemen en geeft nuttige oplossingen. Echt: hoe beter de medewerkers/werknemers, maar vooral ook IKzelf in het vel zitten, hoe beter we ons werk kunnen doen. Met plezier! Dat ondervindt ik nu iedere dag weer!”

RON, teamleider

 

 

Bel meteen!
Open chat
1
Vragen? Mag altijd!